Allahı öldürən filosof
11.02.2023 [11:30]
Dionis elçisinin dörd ünsürü
Yeni Avropa fəlsəfəsində irrasional xəttin banisi Artur Şopenhauer təbiətin, insanın, bütövlükdə varlığın kor bir iradənin əlində oyuncaq olduğunu deyəndə vahid dünya iradəsini nəzərdə tuturdu, elə bir qüdrətli iradəni ki, onun dalğaları kainatın bütün nöqtələrini vurur, onun damlaları həyatın hər anına sıçrayır, onun seli ölü daşların belə içini isladır. Şopenhauer klassik alman idealistlərinin, ələlxüsus Hegelin konturlarını cızdığı kosmosa, harmoniyaya daban-dabana zidd bir model ortaya qoyur, şüurun yerinə iradəni, nizamın yerinə xaosu, zərurətin yerinə mütləq təsadüfü oturtmaqla həyatın yeni düsturunu təqdim eləyirdi.
Bu baxış Avropa düşüncəsinə təsirsiz qalmadı, “Dünya iradə və təsəvvür kimi” traktatının işıq üzü görməsindən (1818-ci il) sonrakı onilliklərdə Qərb düşüncəsi neçə-neçə irrasional ədəbi-fəlsəfi cərəyan icad elədi. Bunların bir qismini ümumiləşdirib adını “həyat fəlsəfəsi” qoydular. Fridrix Nitsşenin təlimi də bu qismə aid olunur.
Ancaq Nitsşenin iradəsi Şopenhauerin iradəsi kimi qlobal, nəhəng, qollu-budaqlı ümumdünya iradəsi deyil, onun fəlsəfəsi iradə plüralizmi üzərində qurulub. Kainatdakı bütün varlıqlar, bütün zərrəciklər hakimiyyət uğrunda fasiləsiz yarışırlar, güclü gücsüzü, qoçaq əfəli sıradan çıxarır, heç kim heç kimə rəhm eləmir, üstəlik, bu proses bir göz qırpımınca belə ara vermir. Ustadının təlimi ona güclü təsir göstərmişdisə də, adına Qərbin Buddası deyilən Şopenhauerin gəldiyi, əgər belə demək olarsa, passivist nəticə, sükunət mövqeyi, həyata seyrçi münasibət Nitsşeyə tamamilə yabançı idi. Nitsşenin yaratdığı Fövqəlinsanın nərəsi eynən Vaqnerin “Valkiriya”sı kimi sinirləri son həddə qədər tarıma çəkir, qulaqları deşirdi. Elə bil dünyaya ün salmaqla o, Şopenhauerin sükutunu batırmaq istəyirdi.
***
Nitsşenin təlimi xristianlığın tərsinə çevrilmiş variantıdır. Onun hətta üslubu da Bibliya üslubunun təsiri altında, onun astarı kimi formalaşıb. Filosof hesab eləyirdi ki, xristian əxlaqı kölələrin, qulların yaratdığı bir əxlaqdır, çağdaş Qərb sivilizasiyası, demokratiya, liberalizm, humanizm xristianlığın sekulyar don geyindirilmiş versiyasından başqa bir şey deyil. Zəiflərin uydurduğu bu əxlaq gücə, güclülərə, aristokratizmə, təbiətə qarşıdır, insanı heydən salır, seçkin fərdlərə, təbiətdən nəsibini almış azmanlara kin, nifrət aşılayır. Bu isə, onun fikrincə, mənəvi tənəzzülə, dekadansa gətirib çıxarıb, başqa sözlə, bu əskimiş, köhnəlmiş əxlaqı yaradan Allah ölüb. Aydındır ki, söhbət xristianlığın tanrısından gedir.
Nitsşe xristianlığı yamanlamağa Sokratdan, Platondan başlayırdı, xristian dinini “sürü üçün platonizm” adlandırırdı. Onun fikrincə, həyat iki mənbədən, iki başlanğıcdan qidalanır - bunlardan biri Apollon (müdriklik, harmoniya, rasionallıq), o biri Dionis (ehtiraslar, xaos, irrasionallıq) başlanğıcıdır. Sokratdan başlanan fəlsəfə məktəbi Apollonu önə çəkib Dionisi arxa plana keçirməklə kölələrin əxlaqını ümumbəşəri normaya çevirib, kütlələrin fövqündə duranların, güclülərin əl-qolunu bağlayıb. Ona görə də insanlıq çoxdan unutduğu əzəli əxlaq normalarını dirçəltməli, təbiətlə həmahəng yaşamağa qayıtmalıdır. Onun tarixi eninə-uzununa biçib keçmiş dahi canilərə, nəhəng qatillərə, göz qırpmadan ölkələrin, xalqların üstünə gedən fatehlərə, bütöv elləri, ulusları qılıncdan keçirən tiranlara heyranlığı da elə buradan qaynaqlanırdı. Bir sözlə, Nitsşe özünü qədim yunan tanrılarından biri olan Dionisin peyğəmbəri elan eləyib, Apollonun bəndələrinə savaş açmışdı.
Nitsşe təliminin prinsipləri İsa Məsihin ortaya qoyduğu əxlaq kodeksinin müddəalarına daban-dabana zidd getmək üzərində qurulub. Başqa sözlə, o özünü İsa peyğəmbərin anipodu kimi dərk eləyirdi. Bu, onun bütün yaradıcılığında, xüsusən də “Antixristian” əsərində aydın görünür. Bu traktatında Nitsşe sələfinin sevgi, mərhəmət çağırışlarına amansız bir hücum çəkir, “yıxılanı itələyin, qoy bütün zəiflər, şikəstlər məhv olsunlar, onları nəinki xilas eləmək, əksinə, onlara ölmələri üçün yardım göstərmək lazımdır” deyir. Yeri gəlmişkən, həmin əsərdə filosof islam dinini tərifləyir, “islama kişilər gərəkdir” yazır.
Allahı öldürsə də, Nitsşe onun taxtına yeni Tanrı çıxara bilmədi. Onun fövqəlinsanı Allah deyil, İsa Məsihin timsalında yaradılmış ilahi insan (“boqoçelovek”) obrazının kölgəsi, neqatividir. Ruslar buna bəzən “çelovekoboq”, bəzən də “sverxçelovek” deyirlər. Ayrı sözlə, biri Tanrının, o biri İblisin elçisidir. İlahi insan Tanrıya, fövqəlinsan dünyəvi hakimiyyətə can atır. Məgər Tanrı ən böyük hakimiyyət deyilmi? Ancaq Nitsşe ilahi başlanğıcı nəzərə almır, kainatı başdan-başa Şeytanın şəriksiz mülkü kimi qələmə verirdi. Bu isə Tanrını taxtından salmaq, Allahı yıxmaq üçün yetərli deyildi. Köhnə Tanrını yalnız yeni Tanrı yaratmaqla “işdən çıxarmaq” olar.
Nitsşe fəlsəfəsi dörd başlıca imperativ, ehkam, prinsip üzərində qurulub:
a) bütün dəyərlərin yenidən dəyərləndirilməsi;
b) hakimiyyət iradəsi;
c) fövqəlinsan;
d) əbədi qayıdış.
Birinci müddəanı filosof azmış bəşəriyyəti doğru yola qaytarmaq, yəni Apollon ümmətini Dionisin sərəncamına vermək məqsədilə ortaya atmışdı. Onun fikrincə, Sokratdan, Platondan başlanıb xristianlığın yayılmasıyla yekunlaşan, əslində yekunlaşmayan, bu gün də davam eləyən bir proses, humanizmin bəşəri dəyər kimi qələmə verilməsi bir aldanış, illüziyadır. Xristianlığın başlıca dəyər saydığı mərhəmət təbiətə ziddir, insanı zəiflədir, varlığı tənəzzülə uğradır. İnsanlara mərhəmət hətta Allahın özünü də öldürüb. “Allah ölüb, onu bir özgəsi yox, biz özümüz öldürmüşük”, deyir Zərdüşt (Bilənlər bilir ki, Nitsşenin Zərdüştünün tarixi Zərdüştə - “Avesta”nın müəllifi, qədim İran peyğəmbəri, Əhəmənilərin, Sasanilərin pərəstiş obyekti Zərdüştə heç bir aidiyyəti yoxdur). Bu məsələdə o, İncil əxlaqını astar üzünə çevirib yeni mənəvi imperativlər irəli sürür.
Nitsşe materialist olduğuna görə ruhun, onun bir atributu, xassəsi kimi əxlaqın əbədiliyinə inanmırdı, o sadəcə kölələrin əxlaqı kimi qələmə verdiyi humanizmi aristokratların, ağaların əxlaqıyla, təxminən Sparta əxlaqıyla əvəzləmək təklifini irəli sürürdü: təbiətdə bərabərlik, qardaşlıq, mərhəmət deyilən bir şey yoxdur, insan cəmiyyəti də təbiət qanunlarıyla həmahəng yaşamalıdır. O özünün yeni etik kodeksini öz fəlsəfə qayığında “xeyirlə şərin o tayına” (bu adda əsəri də var) adlatmışdı.
Halbuki əxlaq heç vaxt dəyişməyən əbədi bir dəyərdir, onun yalnız ifadə formaları, şəkilləri, necə deyərlər, donu dəyişir. Yetkin cəmiyyətlərin tapındığı normalar, sivil qanunlar əxlaqi dəyərlərə layiq olmağa, obrazlı desək, onun əyninə oturmağa çalışır. Nə vaxtsa əxlaqın məzmunuyla forması tam üst-üstə düşəndə, forma tam təkmilləşib məzmunu olduğu kimi ifadə eləyəndə bu, əbədi əxlaqın, Tanrı əxlaqının yer üzündə zəfəri, təntənəsi olacaq. İnsan hüquqlarını müqəddəs tutan bütün çağdaş sənədlər, qanunlar, bəyannamələr həmin o pozulmaz əxlaqa söykənir, ondan güc alır. Nitsşe isə bütün bunları görmək, tanımaq istəmirdi, İsa Məsihə cəng açmaqla əslində onun kölgəsinə, dəccalına çevrildiyinin fərqinə varmırdı.
Bir daha vurğulamaq istəyirəm: dəyər heç vaxt dəyişmir, dəyişən onun ifadə vasitələridir, bu vasitələr təkmilləşə-təkmilləşə əbədi əxlaqın boyuna biçilməyə, ona layiq olmağa can atır.
Xəbər lenti
Hamısına baxSiyasət
09 Noyabr 21:31
Siyasət
09 Noyabr 20:31
Gündəm
09 Noyabr 18:56
İqtisadiyyat
09 Noyabr 18:41
Xəbər lenti
09 Noyabr 18:14
Siyasət
09 Noyabr 17:20
Sosial
09 Noyabr 16:32
Dünya
09 Noyabr 15:18
YAP xəbərləri
09 Noyabr 14:58
Siyasət
09 Noyabr 13:25
Gündəm
09 Noyabr 13:22
YAP xəbərləri
09 Noyabr 12:48
YAP xəbərləri
09 Noyabr 11:55
YAP xəbərləri
09 Noyabr 11:37
İdman
09 Noyabr 11:14
Gündəm
09 Noyabr 10:35
Siyasət
09 Noyabr 10:13
Siyasət
09 Noyabr 10:12
Gündəm
09 Noyabr 09:56
MEDİA
09 Noyabr 09:29
Sosial
08 Noyabr 23:19
Sosial
08 Noyabr 22:54
Hərbi
08 Noyabr 22:16
İqtisadiyyat
08 Noyabr 21:31
Siyasət
08 Noyabr 20:55
Dünya
08 Noyabr 20:32
Sosial
08 Noyabr 19:20
Siyasət
08 Noyabr 19:19
Siyasət
08 Noyabr 19:18
Sosial
08 Noyabr 19:17
Xəbər lenti
08 Noyabr 19:16
Gündəm
08 Noyabr 18:49
Dünya
08 Noyabr 18:25
Xəbər lenti
08 Noyabr 18:02
Dünya
08 Noyabr 17:42
Gündəm
08 Noyabr 17:24
Gündəm
08 Noyabr 17:13
Dünya
08 Noyabr 16:30
Dünya
08 Noyabr 15:26
Dünya
08 Noyabr 14:51
Dünya
08 Noyabr 14:39
Xəbər lenti
08 Noyabr 13:42
Dünya
08 Noyabr 13:14
Siyasət
08 Noyabr 13:11
Dünya
08 Noyabr 12:48
Gündəm
08 Noyabr 12:16
Gündəm
08 Noyabr 12:15
Gündəm
08 Noyabr 12:12
Gündəm
08 Noyabr 11:42
Gündəm
08 Noyabr 11:25
Siyasət
08 Noyabr 10:58
YAP xəbərləri
08 Noyabr 10:35
Sosial
08 Noyabr 10:12
İqtisadiyyat
08 Noyabr 09:56
Xəbər lenti
08 Noyabr 09:39
MEDİA
08 Noyabr 09:34
Analitik
08 Noyabr 09:12
Siyasət
08 Noyabr 08:52
Ədəbiyyat
08 Noyabr 08:28
Gündəm
08 Noyabr 00:26
YAP xəbərləri
07 Noyabr 23:52
Gündəm
07 Noyabr 21:41
Gündəm
07 Noyabr 21:10
YAP xəbərləri
07 Noyabr 21:08
Gündəm
07 Noyabr 20:24
YAP xəbərləri
07 Noyabr 18:30
Sosial
07 Noyabr 18:22
Dünya
07 Noyabr 17:51
Elanlar
07 Noyabr 16:51
Xəbər lenti
07 Noyabr 16:48

